Projekt, který roste na zahradě
Možná i na vaší? Skočte se podívat, a pokud jste si zatím žádné cibulky, které by vám mohly zpříjemnit příští jaro, nezasadili, čtěte pozorně dál! Už to budou dva roky, co se z poněkud anonymně pojmenovaného odpadového projektu Bioodpad není odpad zrodila jeho kontaktnější verze, kterou jsme nazvali Rosteme na zahradě. Na to, že náš nový zahradnicko-kompostovací průzkumnický program vyklíčil během nejtvrdšího lockdownu, se má poměrně k světu, a to hlavně díky tomu, že v zapojených škol(k)ách evidentně padl na úrodnou půdu.
Na začátku minulého školního roku jsme se pustili do spolupráce s MŠ Libčická, kde se nám projekt poprvé podařilo odpilotovat se vším všudy: Spolu s dětmi jsme tu vyzkoušeli všechno od vytváření návrhu zahrady, přes zavedení třídění bioodpadu ve školce, až po kompostování na zahradě i ve vermikompostéru. Letos na Libčické poprvé sklízeli úrodu z nových čtverečkových zahrádek, kde se uplatnil kompost vlastní výroby. Školka je bohatší o řadu nových zahradních prvků (a podnětů k učení) a Ekodomovu společná práce přinesla spoustu nových zkušeností. Otestovali jsme tu například sadu nových průzkumnických programů, jejichž cílem je objevit divočinu přímo za škol(k)ou a prozkoumat ji během čtyř ročních období. Ukázalo se, že velkou výhodou těchto komplexních programů je, že se lektoři do škol(k)y opakovaně vracejí, takže je po čase děti znají a oni mohou navazovat na věci dříve probrané a zkoumat jednotlivá témata více do hloubky. A protože jedním z cílů projektu je inspirovat ostatní, zapojila se MŠ Libčická i do letošní (po čtyřech letech) obnovené výzvy Miss Kompost, stejně jako další škola, která s námi v projektu „jede“ už čtvrtý rok. Naše spolupráce se ZŠ Pražačka přežila transformaci projektu a dál se úspěšně rozvíjí: Od naší poslední návštěvy na konci minulého školního roku tu mají nový krumpáč (který jim pomáhá likvidovat nálety) a desatery hrábě značky Fiskars, díky nimž se (podle slov pana učitele Josefa Meszárose) mezi žáky rapidně zvýšila obliba hrabání listí. V mulčovacím záhonu poskládaném z vrstvy kartónu, platanového listí, kompostu a mulče mezitím vyrostlo z 5 kilogramů zasazených brambor 15 kilogramů nových. Protože se osvědčil, získal záhon na podzim bratříčka, v němž (místo co by létalo po zahradě) pod fólií přes zimu pracuje shrabané listí. Kromě pěstitelských prací se na Pražačce věnují také pozorování živočichů, kteří na jejich zahradě žijí. Aby jim usnadnili přežití v zimě, vybudovali hmyzí shromaždiště spojené s doupětem pro ježka pro bezobratlé a doupě pro ježka – 2v1.
Koncem léta se začaly dít věci také v další zapojené školce – v MŠ Přetlucká. Už pár let se tu věnují pěstování, letos ze čtyř vyvýšených záhonů sklízeli hrách, mrkev i cukety a také se radovali z květin, které vykvetly na revitalizovaném trvalkovém záhonu přímo pod okny školky. I přes řadu realizovaných zahradních aktivit jim až dosud ve školce chyběl pořádný kompostér. Proto si tu začátkem školního roku s naší pomocí založili pro jistotu hned dva: Jeden je určený k likvidaci zahradního odpadu a k recyklaci bioodpadu ze svačin, druhý slouží ke zpracování organického materiálu, který denně produkuje školní kuchyně. Oba kompostéry tu začali během podzimu poctivě plnit, využili je především k úklidu spadaného listí a organického odpadu z truhlíků, které likvidovali před zimou. Nenápadně ale jistě mělo do problematiky třídění bioodpadu děti vtáhnout také divadelní představení naší potulné společnosti nazvané Vivat Kompostela, které ve školce viděli začátkem listopadu.
Díky našemu programu Vermikompostování aneb Jak pečovat o žížalky se děti zblízka seznámily se žížalami a dalšími rozkladači, které mohly pozorovat nejen prostřednictvím žížalí televize, ale i díky pozorovacím okénku, jímž je vybavený jejich nový zahradní kompostér Jery. Během října od nás měla školka na měsíc zkušebně zapůjčený zabydlený vermikompostér, který tu v místní péči ve zdraví přežil, takže se tu momentálně chystají na pořízení a založení vermikompostéru vlastního.
Máme radost, že i díky novému Manuálu, který k projektu Rosteme na zahradě během jeho pilotní fáze vznikl, můžeme do třídění bioodpadu, kompostování, pěstování a bádání na zahradě zapojit i další školy a školky. Manuál je vymyšlený tak, aby v něm každý našel to, co potřebuje. Úvodní „teoretická“ část objasňuje základní témata a Sešit aktivit přináší návody na řadu zábavných a osvědčených edukativních činností, které mohou učitelé s dětmi sami vyzkoušet. Nechybí praktické tipy, ani příklady dobré praxe, které jsme během realizace našich projektů časem posbírali. Důležitým předpokladem úspěšného zapojení škol „na dálku“ je samozřejmě i konzultační podpora: Role „přítele na telefonu“ se ujal náš koordinátor kompostovacích aktivit David Beran, kterému se mohou ozývat i další zájemci.