Kompostování na školách – zábava či humus?

Pokud chceme změnit naší planetu, musíme pro ni něco udělat a toto je ten nejmenší krok.” – Pavlína, studentka gymnázia Přípotoční

Tento článek vyšel v podrobnější verzi v magazínu Pražská evvoluce 4/24

Projekt Ze mě do Země tento listopad skončil svůj pilotní ročník se studenty Gymnázia Přípotoční. 

Silným momentem pro nás byla prezentace studentů pro své spolužáky. V rámci charitativního celoškolního běhu škola zorganizovala i osvětové “okénko” pro téma udržitelného nakládání s bioodpadem. Všichni studenti gymnázia si tak vyslechli krátkou prezentaci od svých vrstevníků. Ze zpětné vazby vyplynulo, že studenti se cítili motivovaní být součástí této plánované změny.

Výsledky analýz si studenti sami přepočítali

Pro ukončení programu byla potřeba znovu vyseparovat bioodpad ze školních košů, čehož se brzy ráno ujaly samy lektorky. Pomocí pracovních listů si následně studentstvo společně přepočítalo reálný obsah bio materiálu ve směsném odpadu na své škole. Výsledky analýzy odpadu se na konci projektu shodovaly s těmi počátečními. Tedy biomateriál tvořil 30% z celkového množství netříděného odpadu.

“Po každém výukovém programu si říkáme, jaký bude mít reálný dopad”

Mnoho studentů*studentek označilo projekt za přínosný především v tom, že o tématu separace bioodpadu do té doby téměř nic nevěděli. Především zmiňovali ujasnění toho, co do bioodpadu (popř. kompostéru) patří či nepatří nebo to, že se vůbec tolik bio materiálu vyhazuje.Byli ale i tací, pro které byl program vyčerpávající nebo pro kompostování nenašli zápal. Pro některé to dokonce byla “větší ztráta času než matematika”. I přesto část studentstva zodpověděla, že sami doma či na zahradě kompostují a že jim separace bioodpadu přijde důležitá pro ochranu životního prostředí.

Vedení gymnázia Přípotoční zároveň ve spolupráci s MČ Praha 10 plánuje v následujících dnech nainstalovat dva zahradní kompostéry na pozemek školy, v čemž lektorky vidí velký úspěch.

V rámci projektu také vzniklo několik podpůrných výukových a osvětových materiálů, jako je například plakát půdních organismů. Všechny materiály jsou veřejně dostupné pro výukové potřeby škol i dalších středisek ekologické výchovy https://ekodomov.cz/ke-stazeni/.
Za odbornou konzultaci děkujeme panu Dr. Karlu Tajovskému z Ústavu půdní biologie a biogeochemie Biologického centra AV ČR, v. v. i., a za úžasné fotky panu Andy Murray (https://www.chaosofdelight.org/).